Thursday, December 1, 2011

Kecubung : Bab 3 Episod 10 ... sesat?

.



Kecubung : Bab 3 Episod 10



Sesampainya di Simpang Ampat, Tazs pandu terus memasuki daerah Negeri Sembilan. Dia tak belok ke arah tol. Dia tak mahu gunakan lebuhraya. Dia rasa lebih selesa memandu di jalan rentas negeri kerana van buruknya itu bukan boleh dikerah laju-laju, habis bergegar semuanya nanti. Kalau pandu perlahan di lebuhraya pula, tentu sakit telinganya dengan bunyi hon.
    Van buruk itu terus bergerak perlahan melintasi deretan rumah-rumah orang kampung dan barisan pokok kelapa sawit berselang-seli dengan tanah dusun. Kadang-kadang terlihat orang-orang kampung membersihkan halaman rumah dan membakar sampah. Bau asap putih dari pembakaran itu memberikan nostalgia masa lalu kepada Tazs. Tentang ibunya, juga tentang ayahnya.
Tij toleh kepada Ko-G yang sudah rebahkan badannya di atas kerusi manakala beg galasnya dijadikan bantal. Ko-G tak banyak bercakap sepanjang perjalanan. Mungkin dia lebih memikirkan pelajarannya dan kerjayanya nanti, fikir Tij. Dia kasihankan adiknya itu. Sejak kedua-dua orang tuanya meninggal dunia, Ko-G menjadi pendiam. Dia tak suka bergaul dengan orang tetapi dia menjadikan kucing dan pokok bunga tempat dia ‘mengadu’.
Habis rumah berganti kebun getah, berselang dusun kemudian berganti ladang sawit. Berselang-seli. Selekoh dan bukit semuanya diharungi oleh van tua itu, dengan perlahan tetapi tiada sebarang masalah.
Dari satu topik ke satu topik mereka sembangkan untuk membuang bosan di jalan. Kadangkala sembang mereka disertai hilai tawa yang panjang. Namun apabila sampai kepada topik kahwin, kedua-duanya menjadi serius. Umur seperti mereka itu perkara kahwin adalah sesuatu yang sangat serius. Ditambahi pula dengan mata-mata dari ’bini-bini tua’ yang ada di kampungnya.
Pantang tersilap sikit, nama mereka akan diusung oleh mulut-mulut busuk dari rumah ke rumah. Menjaja cerita dan fitnah secara percuma di dunia tetapi pasti dibayar di akhirat nanti.
Matahari mula meninggi. Hawa panas mula terasa lebih-lebih lagi van itu tidak mempunyai sistem pendingin hawa. Ko-G yang tidur dari tadi telah terjaga kerana panas. Dia sapu peluh yang merenik pada dahinya. Dia singkap sedikit tudungnya ke belakang, membiarkan angin luar menerjah masuk dan mengelus lehernya yang berpeluh.
“Kita di mana ni, kak?“, Ko-G tegakkan badannya, matanya meliar memerhati sekeliling.
Hanya pokok-pokok hutan yang berselisih di kanan dan kiri. Tiada rumah orang pun yang kelihatan. Matahari memancar terik. Panas.
Tij membelek-belek peta yang dibeli tadi. Dia cuba meneka kedudukan mereka. Tazs masih menumpukan perhatiannya pada aspal kelabu yang retak-retak dan kadangkala berlubang. Mata Tazs menyepet menahan kesan terik cahaya matahari yang menyuluh matanya.
Aku rasa peta ni dah luput tarikhlah... tak dikemas kini ”, usul Tij apabila dia gagal mencari kedudukan mereka sekarang ini.
Tazs tersenyum mendengar jawapan Tij. Dalam situasi begitu pun Tij masih boleh bergurau.
”Kita dah sesat?”, tanya Kog-G.
Tij masih membelek-belek peta itu dan sekali-sekala melihat tanda-tanda yang ada di sepanjang jalan. Simpang jalan, batu tanda atau apa-apa sahaja yang boleh membantu tetapi segalanya seolah-olah tak berguna. Sejak dari tadi lagi yang ada cuma pokok-pokok hutan yang liar.
Sunyi saja ... ”, kata Ko-G lagi. Dia toleh ke belakang, melihat jalan raya yang ditinggalkan di belakang. Memang sunyi. Tak nampak siapa-siapa pun.
Tak ada berselisih dengan kereta lain pun... kita saja yang lalu ikut jalan ni... ”, tambah Ko-G menambahkan celaru lagi dalam fikiran Tij dn Tazs.
Tazs pun terfikirkan perkara yang sama tetapi didiamkan sahaja dari tadi. Berkerut dahinya. Tij sudah mula teragak-agak. Seperti ada sesuatu yang misteri sedang berlaku keatas mereka.
Cuba kamu tengok landmark, mana tahu kalau-kalau kita berpusing-pusing di tempat yang sama ”, arah Tij kepada adiknya. Tazs terkejut.
Mulut tu jangan celupar sangat, boleh?! ”, jerkah Tazs.


5 comments:

tasekM said...

baru sampai negeri sembilan dah sesat...?
koman betul tazs tu eh..?



.

sepa said...

TM, aku syak criter nih dah mula masuk twilight. hehehe...
aku ada tengok criter '1941'... cer ko tgk dulu. debarnya mgkn sama...!

Nizam.Ariff said...

TM,
tu la... tangan jenis tak berbedung, pegang steering pun boleh sesat.... kakakaa





Sepa,
Aku mana boleh dipisahkan dgn misteri? kakaka...

aza ni said...

tampin?

Nizam.Ariff said...

Azani,
Ntah.. aku tak tau... dahnama pun sesat... kakaka