Wednesday, December 7, 2011

Kecubung : bab 3 episod 12... siapakah lelaki hensem itu?

.

Bab 3 : Episod 12




Walau pun Ko-G tak dengar tetapi dia dapat mengagak apa yang dibisikkan oleh Tij dan Tazs itu. Ko-G pandang Tazs dan Tij seperti mahu berkata sesuatu tetapi akhirnya dia palingkan mukanya ke luar tingkap.
Nama saya Hasri. Awak?”, lelaki itu hulurkan tangannya mahu bersalam dengan Ko-G tetapi tidak dihiraukannya.
Ko-G tak berpaling pun kepada Hasri malah masih memandang ke luar tingkap melihat daun-daun Pisang Hutan melambai-lambai dirempuh angin petang.
Err... nama adik saya, Ko-G ”, jawab Tij.
”Dan saya, Tij... ”, Tij berpusing ke belakang terus sambut tangan Hasri. Mereka bersalaman erat.
” Yang ini pula, Tazs. Kami sekampung...”, jelas Tij lagi tanpa melepaskan tangan Hasri.
Ko-G sempat melirik ke tangan Tij yang masih melekat pada tangan Hasri, kemudian dia pandang Tij sambil menjegilkan matanya.
Cepat-cepat Tij lepaskan tangan Hasri sambil tersenyum. Senyumannya dibalas senyuman juga dari Hasri. Nampak jelas lesung pipit pada kedua-dua belah pipi Hasri yang cerah dan kemas tanpa liang-liang jerawat. Kumisnya seperti baru lepas dicukur. Hidungnya sedikit mancung dan yang paling menarik perhatian Tij ialah matanya yang kuyu tetapi menggoda.
Berdetik juga hati Tij apabila mereka bertentang mata tadi. ’Yalah, siapa sangka bakal jodohnya ada di hutan tebal ini?’ bisik hatinya yang mula menggatal.
”Mana kereta awak?”, tanya Tij apabila dia sedar sepanjang jalan tadi tidak nampak pun sebuah kereta yang tersadai di bahu jalan.
”Oh, rosak. Terbabas. Saya tinggalkan di belakang sana”, jelas Hasri.
”Tak nampak apa-apa pun?”, tiba-tiba Ko-G lambungkan pertanyaan tanpa menoleh kepada Hasri pun.
Hasri tersentak dengan pertanyaan itu. Dia menjeling kepada Ko-G namun tiada reaksi balas dari Ko-G. Gadis kecil itu masih memandang hutan yang seolah-olah bergerak menghilir apabila van itu dipandu terus memanjat bukit. Tazs sempat mengintai gelagat mereka itu melalui cermin pandang belakang.
”Adaaa... saya sorokkan jauh dari jalan, takut dicuri. Nak panggil trak tunda pun tak boleh. Signal tak ada”, jelas Hasri mengharapkan Ko-G puas hati dengan penjelasan itu.
Tij buka beg tangannya, dia keluarkan telefon bimbitnya. Memang benar, telefon bimbitnya tidak boleh digunakan. Tij berpaling kepada Tazs. Jalan raya semakin berliku apabila van mereka semakin mendaki kawasan berbukit.
”Macam mana ni, Tazs? Kita tak tahu kita di mana sekarang”, bisiknya ke telinga Tazs.
Wajahnya ada riak-riak panik. Rasa paniknya itu cukup untuk melupakan Hasri sebentar. Dia cuit-cuit lagi lengan Tazs.
”Macam mana?”, pertanyaan Tij itu dibiarkan sahaja oleh Tazs kerana dia juga tak tahu.
Bayang-bayang gunung-ganang dan tasik di Bukit Merah semakin kelam, semakin berbalam-balam dalam fikiran masing-masing. Bukit Merah kini dirasakannya jauh.
Dalam pada itu, Tazs mencuri-curi pandang Hasri melalui cermin pandang belakang. Entah mengapa, Hasri kelihatan begitu menarik baginya.
”Hasri, awak asal orang mana?”, tanya Tazs membuka perbualan.
”Saya tinggal dan kerja di Ipoh tapi ada kerja sikit di selatan. Kerap jugalah berulang-alik utara-selatan”, Hasri memandang Tazs melalui cermin pandang belakang juga. Hanya terlihat mata dan hidung Tazs.
”Seronok agaknya kalau berkerja korporat macam awak”, duga Tazs. Dia agak-agak sahaja dengan melihat pakaian Hasri itu.
”Tengoklah juga. Ada masa-masanya seronok, ada masa-masanya rasa menyampah pula”. Dia tarik dan hembuskan nafas panjang seperti ingin keluarkan sesuatu yang berbuku dalam hatinya.
”Lebih-lebih lagi kalau masing-masing nak naik ke atas tanpa kisah macam mana caranya. Pijak memijak, fitnah memfitnah, kipas mengipas segalanya ada”, Sambungnya lagi. Betulah dia orang korporat, kata hati Tazs.
”Oooo... payah jugalah ya? Ingatkan kalau belajar tinggi-tinggi, kerja pun senang. Main arah orang bawah suruh buat itu ini. Duduk di kerusi empuk, boleh pusing-pusing, komputer di atas meja. Pakaian pun kemas-kemas, bertali leher pulak”, balas Tazs.
”Hahaha... awak banyak tengok drama di TV agaknya tu. Mana ada macam itu sekarang ini. Seribu satu macam kerja kena buat. Tak kira macam mana pun, projek kena jalan. Syarikat kira untung saja”.
Van tua itu dipandu perlahan-lahan di laluan yang berliku. Matahari mulai condong ke Barat.
“Macam saya sekarang ni... tengoklah. Kereta rosak tapi tak ada orang syarikat datang menolong pun. Pandai-pandai sendirilah nak hidup”, keluh Hasri pula.
”Kerja ni di mana-mana pun sama payahnya. Mungkin cabarannya yang berbeza tapi payah tetap payah”, tambahnya lagi.







[sambung lagi]

.

7 comments:

tasekM said...

mengada tij.

:p

sepa said...

peeeerhhhh...! gimmifaif, brader.

*hai Hasri, ape kabo.? ada kerja kosong tak kat kompeni awak...? hehehe...

Aku said...

TM,
eh.. eh.. eh... nanti la tengok, sapa yang menggatal lebih-lebih sebenarnya...



Sepa,
Yes brader... lu the man of the stage... tapi lu Anti-Hero...

AZANI said...

untungnya jadi hero

Aku said...

Azani,
lu nak watak gak ke?
gua boleh buat...

AZANI said...

ron
tak layak rasanya, gua gagap ,gugup ,caca marba, esp depan yang ada T...rosak novel lu nanti

Aku said...

Azani,
Ok... ada satu watak tu tak ada nama... guna nama gelaran pakcik makcik jer...

hah.. sesiapa pun boleh mengaku itu watak dia... kih kih kih...