Tuesday, August 9, 2011

Ramadhan 6: hati-hati yang resah...

.


Seorang lelaki merenung lama ke puncak mimbar. Dikemaskan silanya. Masjid tua itu sunyi. Sepi mengalir seperti asap-asap seksa yang meresapi setiap poros tubuhnya. Poros-poros iman yang pernah ditembusi pelbagai duri noda, selumbar dugaan.


Air mata bergenang. Matanya berkaca-kaca. Renungan panjang ke puncak mimbar itu bukan kerana kagum dengan keindahannya, lebih tepat, untuk menyeka air matanya dari mengalir turun seperti sepi tadi.

Ah! Akhirnya ia turun jua. Ingatannya satu persatu berbaris di depan mimbar itu, bershaf-shaf banyaknya. Lelaki itu tidak mungkin dapat menutupi semuanya dengan sejadah-sejadah yang ada. Bahunya berhenjut-henjut.... akhirnya (juga) dia mengalah. Dia tunduk dan membiarkan air matanya mengalir seperti sepi itu tadi. Ia mengalir lalu meresapi setiap poros-poros iman yang ada. Dia angkat kedua-dua tangannya...




Ya Tuhanku,
Aku hambaMu yang benar-benar berdosa,
Alangkah besar cubaan yang Kau berikan kepadaku,
Dan aku gagal dalam cubaan itu.

Hanya Engkau yang mengerti kenapa,
dan mengapa aku yang Kau pilih untuk Kau berikan,
cubaan itu, sedangkan aku ini lemah.

Takdir Engkau, ya Tuhan,
siapa pun tak mampu membantah,
dan aku tak mampu,
melawan arus yang telah Engkau tetapkan,

Maka, telah jadilah hambaMu ini seorang yang hina,
kotor dan keji menjadi selimut tubuh ini,
hanyir dan busuk menjadi nafas tubuh ini,

Ya Tuhanku,
raut wajah ini masih memandangMu
walau pun kini,
ianya dari pandangan seorang yang berdosa,

Maka, aku pohon dariMu
pandanglah aku dengan pandangan KasihMu
Kasihanilah aku yang basah dan menggigil kesejukkan,
dengan air mata.

Tukarkanlah pakaian aku,
kerana aku mahu bersih semula,
untuk mendampingiMu yang suci dan wangi.




Perlahan-lahan lelaki itu sujud merendahkan dirinya di hadapan yang Maha Esa.







.

No comments: