Thursday, August 11, 2011

Ramadhan 7: Hinggap di atas bumbung kereta...

[seperti mana yang diceritakan oleh seorang rakan kira-kira 10 tahun lalu]





Seperti biasa, keluarga yang baru beranak kecil itu gembira bila Hari Raya Aidil Fitri semakin hampir. Kali ini mereka 'Oooo Som' untuk tentukan keluarga sebelah mana yang perlu dikunjungi pada hari raya pertama. Bahagia sekali.


Pada malam 'balik kampung' itu, mereka berkemas-kemas untuk ke selatan, ke rumah keluarga sebelah si suami. Ya, si isteri mengalah. Mereka bertolak selepas solat Isyak dari S. Alam menuju ke Johor. Anak kecil sedang asyik 'menenen' di pangkuan ibunya manakala abahnya memberikan tumpuan penuh ke jalan raya. Setiap simpang dan belok diambil secara cermat dan berhati-hati.


Lebuhraya dua lorong itu sesak dengan kenderaan yang masing-masing tunda-menunda menuju ke selatan. Rimas dengan situasi begitu, si suami mengambil keputusan untuk keluar dari lebuhraya dan menggunakan jalan antara negeri.


Ketika memasuki sempadan Johor, jalan semakin lengang. Kalau tadi masih kelihatan orang-orang kampung pulang dari berterawikh di masjid atau surau, kini yang ada hanya deretan pokok pisang, pokok kelapa dan sekali-sekali rumah-rumah orang kampung yang kini hanya diterangi sebiji mentol di anjungnya. Kelihatan rumah-rumah itu gelap. Ada juga deretan pelita panjut di tepi-tepi jalan namun itu hanya di sekitar kawasan kampung.


Suasananya amat berbeza apabila mereka melalui kawasan hutan. Sunyi menggigit tulang hitam. Suara deruman kereta yang dipandu perlahan tidak dapat menandingi bunyi rengekkan cengkerik hutan dan sahutan katak kuang. Sekali-sekala lampu sorot keretanya bertembung dengan kelawar yang terbang menerpa kupu-kupu malam. Kadang-kadang burung jampok akan terbang kerana terkejut dengan kehadiran mereka itu.


Sedang si suami leka dengan aktiviti malam itu sambil memandu, si isteri terasa tidak sedap hati. Dia dapat rasakan seperti sedang diekori. Walaupun hati kecilnya seringkali memberitahu tiada apa yang perlu dirisaukan pada malam-malam Ramadhan, dia masih gagal berasa aman.


Dia pun menoleh ke belakang. Serta-merta bulu romanya tegak berdiri. Mulutnya terkunci mati. Matanya terbeliak memandang langsuir berkain putih sedang terbang mengekori kereta mereka seperti layang-layang yang talinya ditambatkan kepada kereta itu. Bila kereta membelok ke kanan, ke kananlah juga langsuir itu terbang di belakang mereka.


Semakin lama semakin hampir. Mulutnya masih terkunci. Wajahnya pucat. Puas dia cuba beritahu suaminya namun tak berhasil. Sehinggalah suaminya terkejut apabila ada sesuatu yang menghempap bumbung kereta yang sedang dipandunya. Si suami memandang ke arah isterinya yang pucat ketakutan. Suaminya masih tak mengerti situasi sebenar sehinggalah apabila dia terlihat jurai-jurai kain putih di luar cemin tingkap di sebelah isterinya.


Melopong mulut si suami beberapa waktu dan kereta pun hampir terbabas. Perlahan-lahan si suami dapat kembali kewarasannya lalu bertakbir sekuat-kuat hatinya sehinggakan terjaga anak kecil yang tadinya lena dipangkuan ibunya.


Berbalam-balam di hadapan, kelihatan deretan rumah orang dan pelita panjut yang kehabisan minyak tanah. Mereka menarik nafas lega.... lega yang teramat.









.

4 comments:

kucingorengemok said...

oooiii, sempadan belah mana oooiii, jangan takutkan kami nak balik kampung, terima kasih!

tasekM said...

hahaha... KOG dah takut.

belah batu pahat ye..

:p




.

Aku said...

KOG,
akulupa tapi dia mungkin exit kat muar... rumah laki dia kat hujung2 johor. jadi sepanjang tu la kut... eeeeeee...



TM,
ko nak aku ceritakan apa yang berlaku sepanjang jalan air hitam ke hutan mellintang tak? eleeehh....

kucingorengemok said...

muor-tangkak, banyak rumah orang tak banyak hutan, jadi tak takut... tapi banyak kubur cina jugak, ok tu pun aku tak (berapa) takut

muor-amj tu, err, tak payah lalu lah kalau dah malam