Monday, August 1, 2011

Ramadhan 2: Kisah sehelai daun kering...

.


Subur tanah bumi Timur itu. Kehidupan dan keriangan silih berganti bermain lungsur pelangi. Segala-galanya indah, persis syurga. Nun jauh di ufuk dunia, awan hitam menjadi berat dan berarak perlahan mendekati lalu menolak lungsur pelangi jauh-jauh. Tak lama kemudian hujan pun turun berjejeran menutupi bumi Timur yang subur itu. Bumi Timur itu segar seperti telah dimandikan oleh hujan.


Lalu muncullah tunas-tunas kecil dari batang-batang muda. Merojol keluar memerhati alam yang cantik. Suasana selepas hujan yang bersih dan segar, dan lungsur pelangi pun datang lagi.


Tunas kecil itu pun menjadi pucuk muda yang hijau. Cantik. Mulus. Suci sekali. Pucuk hijau itu pun menggeliat meluruskan tulang, seperti baru bangun dari tidur yang panjang. Apabila pucuk hijau itu bukakan matanya, seluruh alam bersorak gembira. Burung-burung bernyanyi. Angin pun datang menyapa.


Pucuk muda itu kegirangan namun tidak lama. Nun di bawah sana ada sehelai daun kering yang terlentang di atas tanah. Daun kering itu cuba untuk turut gembira dengan kemunculan pucuk muda itu tetapi apakan dayanya, daun kering itu terlalu lemah dan hampir reput tubuhnya. Dia hanya mampu tersenyum gembira.


Pucuk muda yang asyik dengan keseronokan bermain lungsur pelangi terkejut melihat sesuatu yang berwarna perang kehitaman di bawah sana. Lalu pucuk muda turun dari lungsur pelangi dan mendekati daun kering itu. Dilihatnya daun kering itu sangat lemah. Pucuk muda itu tak mengerti apa yang berlaku.


" Apabila sampai waktunya, tubuhmu yang hijau akan menjadi hijau tua, kuning dan akhirnya perang. Kamu akan rasa ketika itu, angin yang paling lembut pun sudah cukup untuk membuatkan kamu takut."

" Takutkan apa ?"

" Takut untuk jatuh ke tanah, mereput dan dimamah cacing."

" Aku tak mahu takut... boleh beri petuanya ".


" Maaf... tak ada. Semua akan berasa amat takut kerana tiada jaminan kebahagian di bawah sini "



Lalu pucuk hijau itu kembali naik ke atas dengan seribu persoalan bermain-main dalam mindanya. Berfikir tentang lungsur pelangi, tentang tanah dan tentang cacing.


Sehinggalah pada satu hari, pucuk muda itu memanggil beberapa ekor ulat beluncas dan menyerahkan dirinya untuk dimamah.








.

No comments: