Friday, August 5, 2011

Ramadhan 5: Hikayat soldadu dan semut api...

.


Hikayat ini umpama meniti batas-batas rindu yang lopak airnya ibarat kudis-kudis buta.

Para soldadu yang menyusun tapak di batas-batas rindu itu seolah-olah semut-semut api, yang berbaris mengusung jenazah kelkatu dan serangga malam, begitu tekun menghabiskan tugas walau terik matahari membakar semangat mereka, sedikit demi sedikit menjadi abu, luntur.


Kepada mereka yang biasa meniti batas kecil, semut api dan lopak air adalah dua perkara yang perlu dihindari, jika tidak, kaki akan kotor atau melecet diketit sang semut api.

Maka berkatalah syahibbul hikayat:

Batas-batas rindu itu seumpama batas-batas waktu, yang apabila jauh seperti mahu cepat-cepat didekati, yang apabila hampir seperti mahu cepat-cepat dijauhi.

Contoh:

Ketika di pertengahan bulan, wang imbuhan atau upah menjadi seperti bangkai kelkatu yang digerit dan diheret semut-semut api, lalu menanti hujung bulan adalah satu kerinduan yang, kalau boleh, mahu dicepatkan.

Ironinya, dipercepatkan masa juga bermakna dipercepatkan usia menjadi lebih tua, yang mana ianya sesuatu yang mahu dijauhinya.


Maka bertanyalah syahibbul hikayat,  " engkau mahu uwang atau mahu usia ?"



Semut-semut api umpama para soldadu yang sedang meniti di atas batas-batas rindu yang lopak airnya ibarat kudis-kudis buta yang perlu dilangkahi.


Sesukar mana pun, batas itu tetap di situ :- menjadi sempadan waktu antara hidup dan mati....








.

No comments: