Tuesday, November 29, 2011

Kecubung : Bab 2 Episod 8

.

Kecubung : Bab 2 Episod 8 pula...



        “Jom bercuti ? Kita jalan-jalan”, tiba-tiba Tazs berikan cadangan. Tij sedikit terkejut dengan cadangan itu.
          “Nak pergi ke mana musim hujan macam ni? Nak ke pantai, memang tak nampak pantailah jawabnya”, Tij tarik-tarik jari Tazs sampai berbunyi.
          “Kita pergi jauh-jauh sikit. Kita tengok negeri orang, nak ? Aku nak tenangkan fikiran ”.
          “Boleh je... tapi janganlah tinggi sangat kosnya. Aku nak bayar yuran kolej adik aku awal tahun depan. Aku kena kumpul sikit-sikit ”, Tij melirik Ko-G yang sedang tekun menonton TV yang duduk sambil memeluk kedua-dua pehanya.
          “Aku nak ajak kamu ke Bukit Merah. Sabtu ni, nak ? Kita naik van aku tu. Cuma kita nak kena sediakan duit minyak dan makan ”.
          Tij suruh Tazs terlentang pula, dia letakkan sebelah kakinya ke pangkal ketiak Tazs kemudian dia tarik tangan Tazs. Menyeringai Tazs bila tangannya kena tarik begitu, semput menahan nafas.
          Tiba-tiba Tij terdengar ngomelan kecil dari mulut Ko-G. Dia lihat adiknya sedang menimang kucing hitam itu sambil bercakap-cakap dengannya. Geli hati Tij melihat gelagat adiknya itu.
          “Hari tu dia bercakap dengan pokok bunga di rumah aku. Malam ni dengan kucing pulak... hehehe”, bisik Tij ke telinga Tazs.
          ”Ko-G, kamu tak ada kelas hari Sabtu ni kan? Kalau kamu tak nak ikut kami, kamu duduk di rumah Lebai Salim ”, saran Tij kepada adiknya.
          Ko-G geleng-gelengkan kepalanya. Rambutnya yang lurus separas bahu itu terbuai-buai ke kiri dan ke kanan. Dia tak mahu tinggal di rumah Lebai Salim. Lebai Salim pernah mengajarkannya al-Quran dan dia sangat garang. Habis rotan sebatang menjadi hancur barai tetapi bukannya dipukulkan pada Ko-G. Lebai Salim pukulkan rotannya ke lantai rumah tapi Ko-G tetap tersentak dam menangis sampai berjurai-jurai air matanya keluar. Sampai ke rumah pun masih basah pipinya. Disebabkan Lebai Salim begitulah Ko-G tak suka untuk berjumpa dengan orang tua itu. Walau pun perkara itu telah lama berlaku tetapi rasa gerun Ko-G kepada Lebai Salim masih belum reda. Masih ada.
          Ko-G meminta segelas air kosong kepada Tazs. Dia tak minum air kopi. Nanti payah tidur, katanya. Tazs suruh Ko-G ambil sendiri di dapur.
          “Aku nak tanya sikit, van kamu tu larat ke nak panjat bukit di Changkat Jering, Ipoh ? Aku rasa macam tak mampu nak panjat je, maklumlah, enjin dah lama. Mana ada tenaga ”, tanya Tij meminta kepastian dari Tazs.
          ”Boleh... Enjin dia je yang lama tapi kuat bertenaga, macam Tok Bilal kita tu ”.
          Masing-masing ketawa bila teringatkan kisah Tok Bilal dapat bini muda tahun lepas apabila isteri pertamanya meninggal dunia. Sebelum dia berkahwin dengan bini mudanya itu, orang-orang kampung pernah juga ’kenen’kan Tazs dengannya. Maklumlah, Tazs duduk sebatang kara di kampung itu. Kalau disatukan dengan Tok Bilal, bolehlah dijaga makan-minumnya. Tazs pula bolehlah uruskan hidup Tok Bilal pula.
          Sejak kisah ’kenen-mengenen’ itu tersebar luas di kampung itu, nama Tazs sentiasa menjadi sebutan. Malahan, Tok Bilal juga selalu menyapanya di gerai. Kerap juga Tok Bilal mengajaknya bersembang tetapi Tazs tolak. Tazs tak berkenan dengan ’pucuk tua’, selorohnya. Namun selorohnya itu membuatkan Tok Bilal terasa hati. Sejak itu, tiada lagi usikan dari Tok Bilal dan orang-orang kampung mula ’kenen’kan Tok Bilal dengan Besah Janda. Baru secocok, kata Tazs. Akhirnya, lekatlah mereka berdua.







.

7 comments:

sepa said...

eh. ada apa2 ke, ke Bukit Merah.?
Berjaya Times Square lg happening...!

Aku said...

Sepa,
tak best.. tak de tasik... kat situ kolam ada la..

AZANI said...

aku back track dari no 9

Aku said...

Azani,
hahaha.. silakan...

tasekM said...

ada nk kenen dgn tok bilal...
kenen la dgn yg muda sikit.


:p


.

Aku said...

TM,
tu la .. dah yg minat kat Tazs tu pesen lebai-lebai segala... yg muda-muda minat kat jantan jer... gay... kakaaka

AZANI said...

stuju.