Thursday, November 24, 2011

Kecubung : Bab 2 Episod 6

[ Perhatian: Semua watak dan jalan cerita hanyalah khayalan penulis semata-mata. Watak-watak yang digunakan hanyalah buatan penulis dan ia sama sekali TIDAK merujuk kepada karekter sebenar individu dalam dunia nyata. Jika ada kesamaan, anggaplah itu adalah kebetulan dan penulis memohon maaf awal-awal lagi]



Kecubung : Bab 2 Episod 6



            ” Assalamu’alaikum... ”. 
Tazs jengah keluar ikut tingkap melihat ke dalam gelap malam sambil menjawab salam perlahan. Jam dinding menunjukkan pukul 9.30 malam.
          ” Lambat ! Janji tadi selepas Isya’... ”, terjah Tazs keras sambil membuka selak pintu. Berkeriut bunyi engsel pintu papan itu melawan kuakkan. Lama tak berminyak.
          Kopi dan kuih-kuih lebihan pagi tadi telah terhidang lama di atas meja kecil. Kopi pekat itu telah sejuk. Kuih-kuih yang telah dipanaskan semula itu pun telah kembali sejuk.
          ” Eh, ye lah. Lepas Isya’ tu maksudnya Subuh. Nasib baik aku datang awal sikit dari Subuh... ha ha ha “, Tij melawak sambil kakinya melangkah bendul. Seluruh badan Tij bergegar bila dia ketawa.
          Di belakang Tij, adiknya, Ko-G (sebut: ko-ji) menyusun tapak di atas anak tangga yang seluas sepuluh jari disusun sambil memeluk seekor kucing hitam bermata hijau. Bila Tazs hulurkan tangan untuk bersalam, Ko-G menyambutnya lalu menciumnya.
          “ Kamu tak buat kuih malam ni ? “, tanya Tij sambil melabuhkan punggungnya di atas tikar mengkuang. Manakala Ko-G pula terus duduk di depan TV sambil memangku kucing hitam tadi.
          ” Tak. Esok malas nak meniaga. Asyik hujannnn je... ”.
          ” Senang berniaga sendiri ni. Nak kerja buka gerai, kalau tak nak duduk di rumah. Kalau kerja makan gaji macam aku, kalau datang lambat sikit telinga boleh bernanah kena sumpah seranah ”.
          ” Eh, itu kata kamu. Kerja sendiri ni lagi susah. Kalau sakit, tak ada duit masuk. Hah, macam aku sekarang ni. Tangan aku sengal, macam mana nak uli tepung? Macam mana nak meniaga ? ”.
          Tazs masuk ke dalam dalam bilik, hilang beberapa saat sebelum dia keluar sambil membawa dua biji bantal dan sebotol minyak urut. Dia susun bantal di atas tikar mengkuang sebelum menghulurkan botol minyak urut kepada Tij.
          ” Kejaplah. Kamu tak nak ajak aku minum ke ? ”, tanya Tij.
          ” Takkan itu pun nak berajak ? Dah sejuk pun air tu, minumlah ”.
          Tazs longgarkan simpul kain batiknya lalu disimpulkan semula pada paras dada. Tazs tarik keluar bajunya dengan berhati-hati agar simpulan kain batiknya tidak terburai dan melorot. Kemudian dia meniarap di atas tikar mengkuang. Dua biji bantal kekabu tadi digunakan untuk ampu lengan kanannya.

Setelah habis sebiji karipap pusing kesukaannya, Tij hirup kopi sejuk itu cepat-cepat sebelum duduk bersila di sebelah Tazs. Tij lumurkan minyak urut pada tapak tangannya. Dia juga lumurkan pada urat belikat sekitar skapula, pundak bahu dan pangkal lengan Tazs. Pada mulanya, Tij usap-usap dengan perlahan tapi tak lama kemudian jari-jarinya yang lentik mula mencari-cari urat yang tegang lalu memicitnya dengan keras. Meleding badan Tazs menahan sakit dari asakan jari Tij.
          “ Tij, kamu tak bosan dengan kerja ? ”.
          Bosan juga. Lesu. Hari-hari mengadap benda alah itu je ”.
          Terkekeh-kekeh Tazs ketawa. Dia tahu yang Tij menjadi promoter untuk pakaian dalam kaum hawa. Ada pelbagai warna dan fesyen. Pernah juga Tazs mengusik Tij pasal itu tapi Tij dah tak kisah. Dia sudah tebal dengan usikan Tazs yang kadang-kadang dirasakan keras juga.







.

7 comments:

tasekM said...

bila nk masuk watak hero nih...?

:p



.

AZANI said...

aku baca, macam nampak je bayang watak depan mata dengan aksinya...bravo

sepa said...

yang nak diurut tu tangan je kan.?. simpul kain batik tak yah la bukak. kahkahkah...

Aku said...

TM,
hero dah nak kuar.. dalam bab 3... tunggguuu...




Azani,
aksi lurut-lurut kain batik ke?
hahahaha



Sepa,
kena la bukak sebab nak berkemban. Macam mana nak urut bahu kalau berbaju?

Anonymous said...

membaca seluruh blog, cukup bagus

AZANI said...

aku bayangkan yang baik baik je, tanganbya sengal meggodak ramuan baulu..pakai spring dalam pasu...

tak berani nak bayang bukan bukan..nanti kena cakar mata....hish....


ha ha

Aku said...

Azani,
dia suka cakor lantai... kreehhh kreeehhhhh...