Saturday, November 26, 2011

Kecubung : Bab 2 Episod 7

Kecubung: Bab 2 Episod 7



          ”Aku dah bosan dengan orang kampung ni. Aku cari duit dengan berniaga tapi selalu sangat kena kacau ”, Tazs seolah-olah mengadu.
          ” Kena kacau ke, kena goda ? ha ha ha... ”.
          ” Ahh..! Samalah tu. Sampaikan ada makcik yang bagi amaran kat aku pasal laki dia. Itu belum lagi yang kutuk-kutuk di belakang aku. Aku mungkin diam tapi tak bermakna aku tak tau apa yang berlaku di belakang aku ”.
          Mana kamu tau, Tazs ? Kamu bukan biasa duduk sembang-sembang dengan orang kampung pun. Perasaan kamu je tu ”.
          Budak-budak muda yang bercerita, sindir-sindir... kamu tak hangat hati ke kalau kena macam tu ? ”, Tazs bertanya semula kepada Tij.
          Inilah payahnya kalau belum kahwin-kahwin lagi. Kalau aku, aku buat-buat tak tau je ”.
          Tangan Tazs terus disentap-sentap. Setiap sentapan itu dituruti dengan erangan halus keluar dari mulut Tazs. Erangan panjang yang mampu menjadikan dada pakcik-pakcik kampung itu berombak-ombak dan berdebar-debar. Erangan yang boleh membuatkan nafsu mereka melonjak-lonjak memasuki laut fikiran batin. Cuma, kenapa hanya pakcik-pakcik? Kenapa bukan anak muda yang tampan dan bergaya? Apa yang pakcik-pakcik itu dapat lihat pada Tazs yang anak muda tak dapat lihat ? Bodoh ! kata Tazs dalam hatinya.
Fikirannya bercelaru. Jika dia tak berniaga di gerainya, apa lagi yang boleh dibuat untuk dapat duit? Takkan nak kerja kilang? Tazs tak mahu begitu. Macam robot, dia pernah kata begitu kepada Tij dulu.
          Ada sekali itu, seorang wanita yang tak dikenalinya datang ke gerai bukan untuk membeli kuih, sebaliknya memaki hamun Tazs tanpa diketahui pucuk pangkal cerita. Tazs yang telah biasa menghadapi kaum hawa yang sejenis dengan wanita itu hanya mendiamkan diri. Apabila wanita itu habis ‘bercerita’, Tazs ambil satu sudu garfu lalu ditayang-tayangkan di depan muka wanita itu. Senyap dan dia pun pergi menjauh walau ngomelannya masih terdengar.
          ” Kahwin sajalah, kak. Habis cerita ”, Din pernah berikan cadangan itu kepada Tazs satu masa dulu.
          Bukan Din sahaja. Makcik Maimon, jiran yang berdepan dengan rumahnya, juga pernah menyarankan perkara yang sama. Adakah itu satu penyelesaian terhadap masalah, fikir Tazs. Ataukah itu hanya penyimpangan sementara terhadap masalah? Perkara kahwin bukan untuk dimain-main.
          Lagi pun, siapakah calon untuk Tazs? Tij tak mampu hendak syorkan kepada Tazs. Walau pun dia adalah kawan rapatnya, dia sendiri tidak punya calon yang sesuai. Dia sendiri sedang tercari-cari ‘bakal suami’. Buntu. Terserahlah.






.

7 comments:

AZANI said...

err,,,,
aku rasa tercu\icir 3, 5 episod ni...

sepa said...

nak tanya. Tij bermalam d rumah Tazs.?

Aku said...

Azani,
ada kat belakang-belakang tu...


Sepa,
tak... hahaha... kena tunggu. selak sikit-sikit...

L said...

waaaa.. hebad!!!!! terbaik.. pandai reka citer,,, kene baca semua njieh..=)

jom baca juup..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/11/pandai-sangat-dah-kan.html

Aku said...

L,
alaa... saja suka-suka. buat projek kecil-kecilan bagi menampung waktu...

tasekM said...

ok.
nak sambung baca next episod lak.

Aku said...

TM,
ok....