Friday, January 28, 2011

Kompang: Episod 13

epilog.

Jali terhenti dari bermain kapal terbang. Tangan kanannya diturunkan perlahan-lahan ke ribanya. Batang keladi yang ditoreh dan disematkan dengan lidi kelapa supaya membentuk kapal terbang mainan dicampakkan ke tanah.

Bapak berjalan keluar dari kebun di belakang rumah. Tangan kiri Bapak memegang lengan kanannya. Ada darah menitik-nitik dari lengan kanan itu walau pun dipekup kejap. Sesampai di tengah laman dekat Jali bermain, Bapak campakkan parang kontot ke tanah. Juga ada kesan darah pada hujungnya.

"pergi ambikkan minyak gamat dan kain"


Jali yang masih terkejut melihat darah yang menitik itu bangun tanpa matanya tidak lepas pandang kepada lengan Bapak. Jali cepat-cepat lari masuk ke rumah papan 2 tingkat itu. Beberapa minit kemudian, di akeluar semula sambil membawa minyak gamat dan segumpal kain. Jali unjukkan kepada Bapak yang sedang duduk bersila di laman rumah. Jali mencangkung.


Bapak kesat darah yang masih mengalir pada lengan kanannya kemudian titiskan beberapa titik minyak di sekitar luka itu. Mata Jali masih tertancap pada luka sepanjang 2 inci itu.

"kenapa Bapak?"

"tadi... tengah kerat dahan kayu tiba-tiba parang tu termelantun, terus kena lengan ni"

Jali mengerutkan dahi apabila Bapak memicit-micit luka itu untuk membuang saki-baki kotoran. Bapak tersenyum.

"tak sakit?"

"...tak.... Bapak kuat "


Bapak koyakkan kain menjadi jalur selebar 3 jari dan sepanjang 2 kaki lebih kurang. Bapak lilit kain itu pada lengannya. Bapak tarik kuat-kuat agar darah tidak keluar lagi.

"tolong simpulkan hujung kain ni. Bapak tak boleh buat dengan sebelah tangan..."

"simpul macam tali kasut sekolah?"

"hmm... boleh juga. Buat je lah asalkan tak tertanggal.."


Jali koyakkan hujung kain itu menjadi 2 lembar. Satu dililitkan sekali lagi kepada lengan sedangkan satu lagi tidak. Kemudian, Jali cantumkan kedua-dua hujung kain itu dan diikat simpul seperti tali kasut sekolahnya.

Setelah sudah, Bapak pun bangun semula lalu diambil semula parang kontot tetapi tajam itu. Bapak berjalan masuk ke kebun semula untuk meneruskan kerjanya.

'bapak memang kuat, tak menangis pun' kata Jali dalam hatinya...





.

No comments: