Wednesday, May 18, 2011

Berbicara bahasa Tuhan...

.

Tubuh anak muda itu masih lemah. Demamnya masih belum kebah tapi dia perlu pulang ke kota kerana esoknya kerja. Cuti hujung minggu itu, walau pun singkat, dapat menghilangkan rasa rindu pada keluarganya.

Sekitar jam 3pm, dia pun bertolak pulang ke kota walau cuaca mulai gerimis. Demi tugas, dia gagahkan diri menyarung jaket dan menghidupkan enjin motorsikalnya. Lagi pun, dia dah berjanji dengan seorang lagi kawannya untuk pulang sama-sama ke kota. Motorsikal asing-asing.


Anak muda itu runsing sebenarnya. Kecelaruan dalam hatinya membuatkan semangatnya lemah. Dia terfikir tentang kehidupannya. Dia fikir tentang tanggungjawabnya nanti. Kalau sebelum ini apa yang perlu dia fikirkan hanyalah kuliah dan peperiksaan. Kini setelah 6 bulan ianya berakhir, anak muda itu mula berfikir tentang masa depannya. Terlalu banyak yang dia fikir.


Untuk menghilangkan rasa bosan dan bingit bunyi motorsikal berkuasa 135cc itu, anak muda itu mula bernyanyi. Lagu " Rendang Tak Berbuah " nyanyian Hattan memang mengusik hatinya. Ada sesuatu dalam lagu itu yang memberi makna kepada anak muda itu. Bait-bait lagu itu memang dia fahami benar-benar. Malah, bait-bait itu membuatkan fikiran anak muda itu jauh melayang dan berfikir masa depannya.


Salah satunya... kebebasan dalam kehidupannya.

Masa 'gembira'nya telah berakhir, baginya. Kini, rutin hidupnya adalah kerja dan kerja. Pagi pergi kerja, malam baru pulang ke rumah. Penat. Sampai bila? Mungkin selepas 3 tahun, kerjaya menjadi stabil dan ekonomi mulai mantap.

Kemudian perlu berkahwin. Untuk kahwin, perlukan duit. Untuk mendapat duit, perlu bekerja dan menabung. Hilang kebebasan. Hidup untuk bekerja dan bekerja untuk kumpul duit. Bosan dan memenatkan. Dan segala-galanya untuk apa? Untuk sara keluarga, bayar rumah, bayar kereta. Hidupnya seperti banduan yang terpenjara dengan kerja. Hidupnya seperti ANJING yang perlu bekerja untuk tuannya. Mana kebebasan?


Fikiran anak muda itu terus melayang jauh sambil mulutnya menyanyikan lagu itu. Juga bingit enjin motorsikal. Juga hujan renyai yang semakin lebat menampar dadanya. Seluarnya habis basah.


Kehidupan berkeluarganya baru nak stabil kini anak pula yang perlu disuap, perlu dibesarkan. Kemudian, perlu sekolahkan. Perlu bayar itu ini. Nak bayar perlu bekerja. Mana kebebasan? Hidup terus bekerja. Mungkin bila anak itu telah bekerja sendiri barulah boleh bebas dari segala-galanya.


Tetapi waktu itu, umur pun dah menjangkau 50 tahun. Jadi, anak muda itu perlu melakukan rutin bekerjanya selama 25 tahun lagi! Dan selama 25 tahun itulah tiada kebebasan. Yang ada hanya penat untuk membesarkan anak-anaknya dan menyara keluarganya. Mana habuan untuk dirinya? Mana dia? Alangkah bosannya....


Anak muda itu terus menyanyi lagu itu dengan lebih kuat. Hujan makin lebat. Sejuk mencengkam hingga ke tulang hitam. Kepalanya pening. Demamnya semakin kuat. Namun dia gagahkan diri memandu motorsikalnya melalui jalan dua hala yang sibuk.


Apabila umur 50 tahun, datang pula sakit itu dan ini. Apa gunanya kebebasan jika tubuh telah uzur? Selepas itu... mati? Jadi, apa guna hidup kalau begitu? Lebih baik mati.


Apa gunanya? Lebih baik mati awal-awal begini.

Anak muda itu berfikir,  zaman kebebasannya telah berakhir 6 bulan lepas. Kini dia menjadi hamba. Hamba kepada lumrah dunia. Menjadi hamba kepada fitrah dunia.


Hamba kepada dunia!!!! Lebih baik mati sekarang. Sekurang-kurangnya, dia tak perlu penat bekerja dan menjadi hamba. Lebih baik mati sekarang.


Dalam sakit dan pening begitu, juga dalam hujan yang masih lebat begitu, mata anak muda itu semakin kecil memandang lorek-lorek jalan raya itu. Dia lihat kenderaan dari arah yang bertentangan menjadi kecil.


Anak muda itu tersenyum sendiri. Dia lihat sebuah treler dari arah depan menjadi kecil. Dan lagu itu masih mendendangkan derita perit dan hidup tersiksa dalam kepalanya.


Sekarang, anak muda itu perolehi satu peluang. Peluang untuk dia bebas selama-lamanya. Peluang yang dia tak mampu lepaskan. Dan kebebasan itu ada pada treler yang sarat dengan muatan dari arah depan.


Anak muda terus tersenyum. Dia pandu motorsikalnya mendekati garisan tengah jalan raya. Dia mahu hampir kepada treler yang datang dari arah depan itu.

Hujan masih lebat menimpa dadanya.
Dan lagu itu masih dinyanyikannya dengan sepenuh hati.

Treler memberikan lampu. Hon juga berkumandang kuat. Namun anak muda itu masih berada di tengah-tengah jalan raya. Wajahnya tersenyum memandang treler yang mendatang dengan laju. Itulah kebebasan, kata hatinya.


Tiba-tiba tellinganya terdengar jeritan dari kawannya di belakang. Juga seretan hon motorsikal kawannya itu, yang membunuh segala impian untuk bebas.


Treler itu sempat mengelak ke tepi, meninggalkan jarak selisih beberapa inci sahaja.


Beberapa meter selepas itu, kawannya memotong motorsikal anak muda itu dan memaksanya berhenti di sebuah warung di Kuala Selangor.


" Kau dah gila ..?!  " jerkah kawannya sambil membuka topi keledarnya.

Anak muda itu hanya tersenyum sambil membuka topi keledarnya. Air matanya bercampur dengan air hujan yang menitis dari dahinya. Dia sedih kerana peluangnya untuk bebas telah terlepas. Kini, dia akan menjadi hamba dunia sehingga akhir hayatnya..

Mereka berdua singgah minum di warung di tepi jalan itu. Di Kuala Selangor.






.

5 comments:

kucingorengemok said...

feel aku baca cite ni jadi hilang sebab ada watak dalam cite tamil (re: bale pandiya) nak bunuh diri sebijik cara ni- tapi tengah malam, dia nampak 2 bijik lampu dia redah je lalu tengah-tengah... rupanya 2 buah motor lalu kanan kiri dia, keh keh

sabor je kejap, kat tempat sungai susu tu nanti kita bebas laa

tasekM said...

cerita ko ni dh buat aku rasa nk menanges tapi ending ko tak cukup nurkasih la bang.

hiks.









dh.
jgn buat lagi....


.

Nizam.Ariff said...

KOG,
Nanti kita jumpa kat sungai susu tu ek? Kalau ko sampai dulu, ko duduk-duduklah dulu kat tebing sungai tu sambil kaki main-main air susu tu...


TM,
Kalau aku buat ending nurkasih karang... mau aku buat lagi. Kali ni mungkin tak miss dah... tepat dan melekat.

sepa said...

...anak muda tuh masih simpan lagi tak motorsikal berkuasa 135cc...?!

Sang Kelembai said...

Sepa,
Masih ada... anak buah pakai...

Aku akata, jangan jual... nostalgia banyak.