Monday, March 7, 2011

Mereka terlalu gila untuk menyayangimu...

.

' Sebelum aku terbang pergi, aku mahu khabarkan sesuatu ', kata camar hitam.

Ayu Jannah berubah wajahnya. Terkejut kerana camar hitam itu boleh berkata-kata.

' Kekusutan jiwa terlalu dahsyat di Tanah Besar sana. Setiap hari adalah gerhana. Siangnya mentari menjadi suram, malamnya bulan menjadi pudar. Kekacauan memuncak dalam tenang rupa, wajah manusia seakan-akan orang-orang yang dungu. Seperti terkejut dari tidur lena yang panjang. Seperti terpukau dengan keasyikkan yang sebenarnya terlalu kacau.

Tiada siapa yang pasti mana satu depan mana satu belakang, mana yang hitam mana yang putih. Kekaburan dimana-mana. Jiwa-jiwa mereka seolah-olah terhambur keluar dari rangka dada mereka sendiri ' cerita camar hitam.

Ayu Jannah terduduk mendengarkannya. Tubuhnya yang lutsinar menjadi kemerah-merahan. Ombak laut mengganas, karang di bawah diasah tajam. Ayu Jannah menangis. Menangis semahu-mahunya. Bergetar pasir melihat Ayu Jannah yang syugul begitu.

' Masih adakah sesiapa yang mengingatiku? ', tersekat-sekat suara Ayu Jannah bersela esak tangisnya.

' Masih adakah sesiapa di sana yang menyintaiku ?'

Camar hitam menggelengkan kepala.

' Kecuali mereka-mereka yang gila. Hanya mereka yang gila masih mengingatimu, memujamu siang dan malam tak bersela. Hanya mereka yang gila, yang melupakan batas diri sendiri, lupa akan keperluan diri sendiri yang masih menyintaimu ', jawab camar hitam.


Ayu Jannah mendongak ke langit, melihat camar hitam terbang pergi. Pergi membawa pesan kosong darinya...





.

No comments: