Friday, August 7, 2009

Kompang: Episod 6

.


Jali bergegas masuk ke bilik. Hampir-hampir terlucut tuala lusuh yang dipakainya. Baru dia teringat, dia perlu segera ke majlis kenduri itu kerana dia diperlukan untuk bermain kompang, bersama-sama orang-orang kampung yang lain.

Emak memberikan isyarat tangan dari dalam biliknya kepada Jali semasa anak lelakinya itu menjenguknya dari bidang pintu. Emak tunjukkan sesuatu di bawah katilnya. Jali tertanya-tanya. Dia melangkah masuk perlahan-lahan. Jali lihat Emak semakin lemah. Mata Emak layu, bukan layu seperti mahu tidur atau terlebih tidur. Bukan.

Jali membongkok dan meninjau-ninjau di bawah katil Emak. Jali terlihat satu kompang. Jali amati dan dia kenal kompang yang itu. Itu kompang kesayangan arwah Ayah dan Emak menyimpannya dengan baik. Tidak seperti kompang-kompang lainnya yang Emak akan benarkan kumpulan-kumpulan kompang meminjamnya. Emak tidak akan pinjamkan kompang yang itu.

Emak cuba berkata sesuatu. Jali dekatkan telinganya hampir ke mulut Emak. Setelah berkata sesuatu, Emak kembali senyap. Hanya matanya berkelip-kelip memandang anak lelakinya itu.

'Julia! Julia!'


Tidak beberapa lama kemudian, Julia datang menjengah di pintu. Matanya juga tertumpu kepada Emak.







.

3 comments:

Nizam.Ariff said...

Aku suka idea Kak Ashley untuk tamatkan watak Emak dan Jali yang seolah-olah tak berjaya. Tapi, yang ini baru separuh je... nanti, sambung la...

tasikmerah said...

lamanya aku tak datang sini...

Nizam.Ariff said...

Itu perli ke mende?