Wednesday, February 13, 2013

Puaka Rumah Papan... epsiod akhir -2

.

Hasri memerhatikan mega jingga ditelan perlahan-lahan oleh senja. Di kaki langit sana burung-burung bangau putih terbang menongkah angin, melewati padang sawah menghijau. Gugus-gugus angin datang mengusung hawa panas, membawanya pergi ke laut yang beberapa puluh kilometer dari situ - bayu darat mula berdendang.


Hasri menjatuhkan kedua-dua tangannya dari jenang tingkap. Dia sudah puas memerhatikan kerja-kerja senja. Dia tidak mahu ditegur Si Kelembai pula. Malam ini tentu menjadi malam yang panas dan panjang. Hasri dapat merasainya. Dan Pawang Hitam akan datang untuk turut serta menghirup bahang panas malam nanti.

Hasri tutup daun tingkap. Di luar, angin masih mengusung hawa panas yang memelowap dari padang sawah. Berkocak daun-daun mempelam telur di depan rumah papan dua tingkat itu. Melambai-lambai daun-daun pisang yang sudah pecah-pecah dirempuh ribut minggu lepas. Hasri bergerak ke tingkap kedua lalu menutupnya. Hasri bergerak ke tingkap ketiga lalu menutupnya juga... begitulah seterusnya sehingga tertutup kesemua sebelas tingkap papan, di tingkat atas dan bawah.


Ketika Hasri mahu menutup pintu utama, terlihat kalibat Pawang Hitam sedang mengayuh basikal di permatang - menuju ke rumah papan itu. 'Awalnya dia datang...' getus hati Hasri.

'Tak berMaghrib dulukah?'. Hasri tak jadi tutup pintu. Dia biarkan daun pintu tebuka luas dan menunggu Pawang Hitam datang.

Namun sebaik sahaja Pawang Hitam melintasi barisan pokok pisang, kalibatnya tidak muncul-muncul lagi. Hasri cuba meneropong Pawang Hitam menggunakan mata telanjangnya tetapi gagal.

'Ahhh.... sudah! Terkena aku!'. Tiba-tiba kecut perut Hasri. Itu bukan Pawang Hitam yang datang, fikirnya. Cepat-cepat dia tutup pintu.

Tiba-tiba terdengar ketukan di pintu dapur. Hasri biarkan pintu itu diketuk bertalu-talu. Senja-senja begitu, menjadi satu kemestian bagi Hasri untuk berasa curiga. Lebih-lebih lagi kerana ketika ini dia duduk seorang diri di rumah papan itu.

"Assalamualaikum...". Ketukan berganti salam.

"Waalakumussalam...". Barulah Hasri berjalan ke dapur. Barulah lega hatinya.

"Bikin saspen saja..."

"Apa pulak yang saspennya?"

"Tadi kamu naik basikal dari depan. Alih-alih kamu dah ada di belakang."

"Masa bila pula aku naik basikal ke sini?"

Dan Pawang Hitam menggeleng-gelengkan kepalanya sambil melangkah masuk. Hasri masih tercengang-cengang. "Tadi... tadi tu....?" . Cepat-cepat Hasri tutup pintu dapur lantas mengekori rapat-rapat langkah kaki Pawang Hitam  menuju ke ruang tamu. Hasri petik suis-suis lampu dan kipas angin. Walau pun angin menderu di luar, di dalam rumah tetap berbahang.





.

4 comments:

sepa said...

nasib baik Hasri tak kejar pawing berbasikal tuh...! :)

Nizam.Ariff said...

sepa,
ko nak aku suruh Hasri kejar tak?
boleh je buat ... hahaha

tasekM said...

buat mende pawang hitam dtg rumah hasri?

Nizam.Ariff said...

TM,
ada la...
nak tau baca yg kat bawah tu.. dan yang kat AYA: episod akhir