Saturday, February 9, 2013

Puaka RUmah Papan.... episod akhir - 1

.


Tanah 5 ekar di belakang rumah itu belum menjadi miliknya tetapi tanah itu juga bukan milik Sepiah, juga bukan milik Borhan. Semalam, Borhan datang berjumpanya. Memujuknya namun dia bukan jenis orang yang makan pujuk.
 
Angin tiba-tiba menderu masuk, menyibak langsir pada tingkap berdaun papan yang tiba-tiba terbuka. Hasri memandang Pawang Hitam. Seperti berkata tanpa bicara, Pawang Hitam dapat menelah hatinya.

"Mereka dah datang nak makan."

"Huh!" getus Hasri. 

Dia segera mendapatkan tingkap yang terbuka lantas menutupnya cepat-cepat, menyelaknya dengan segera. Tetapi tingkap lain pula terbuka dengan keras dan secara tiba-tiba. Seperti disentap dari luar. Meletup dinding papan akibat ditampar daun tingkap, mujurlah tidaklah sampai pecah dinding reput itu.

Hasri biarkan tingkap yang itu terbuka. Tak guna kalau ditutup, pasti yang lain akan dibukanya, fikirnya. Pawang Hitam segera menghidupkan bara di dalam dupa tanah liat. Dua tiga batang anak mancis terbakar sia-sia, mereka gagal menyalakan getah sekerap bercelupkan minyak tanah. Hasri segera mengeluarkan pemetik api gasnya lalu membalingkannya kepada Pawang Hitam. Meleret pemetik api itu ke betisnya lalu segera ditangkapnya.

Dengan sekali petik, api pun mula membakar getah sekerap itu. Pawang Hitam meletakkan ke dalam dupa lantas menyusun perca-perca arang dan daun pisang kering di atas getah sekerap yang terbakar. Ompong pipinya apabila dia tiup api itu agar cepat-cepat marah dan membakar daun pisang kering. 

"Nah!"

Pawang Hitam mencampakkan keris kepunyaan datuk yang berbalut kain kuning kepada Hasri. Sudah dua-tiga kali keris itu berada di tangan Hasri, sejak seminggu lalu. Dan dua-tiga kali jualah keris itu kembali ke tangan Pawang Hitam.  

"Tak ada cara lainkah?"

Hasri benar-benar geram. Genggaman kanan menjadi penumbuk, dikepalnya kejap-kejap kelima-lima jarinya. Dinding papan yang sudah lebih 30 tahun menampan hujan dan panas, melindungi penghuni selama ini, menjadi mangsa tumbukan berkali-kali. Bergegar dinding rumah papan dua tingkat itu.

"Itulah perjanjiannya."

Pawang Hitam masih bersila di atas sehelai kain hitam tak berganjak walau kalibat-kalibat puaka belaan datuk Hasri berlegar-legar di sekeliling rumah, malah di ruang rumah itu juga.




.

4 comments:

sepa said...

ini sudah menarik.! sambung lagi, bang.!

Nizam.Ariff said...

Sepa,
ko jangan salah tafsir...

kali ni aku buat cerita mengundur.... kakakaka

-1, -2, -3....

lepas tu kat blog satu lagi aku buat +1, +2, +3...

amacam?

sepa said...

eh iyer la... aku rasa ok.

Nizam.Ariff said...

sepa,
kalau aku ada idea la.... idea mengundur ni bukannya senang... cabaran betul.... hahaha