Thursday, November 4, 2010

Seman lagi

.

Sesampai di rumah Midan, mereka (Midon, Ali dan Ah Kow) sedang bersiap-siap untuk memancing. Ali mencangkul tanah di perdu pisang manakala Ah Kow sibuk mengutip cacing tanah dan memasukkannya ke dalam tempurung jantan. Midon pula sedang mengikat tali pancing pada hujung dahan bertam kecil yang telah dibuang daun dan dijemur kering.


Seman hanya menumpang salah satu joran yang disediakan oleh Midon. Setelah cacing agak cukup untuk mereka berempat, mereka pun berbasikal menuju ke hutan belukar melalui satu lorong kecil di belakang rumah Midon. Matahari agak condong dan angin agak ganas merempuh daun-daun pokok hutan dan durian. Lebih kurang pukul 2.30pm, agak Seman. Masa masih panjang.


Lebih kurang 30 minit berbasikal ke dalam hutan, mereka akhirnya sampai di sungai yang airnya gelap dan hitam. Mereka masih perlu berjalan kaki beberapa minit untuk sampai ke lokasi memancing. Berjalan diantara senduduk liar dan celah-celah buloh betong. Juga mengelak diri dari tersangkut duri rotan yang menjalar naik ke atas pokok hutan.


Memang benar. Air sungai yang mengalir tenang itu galak dengan manggakkan ikan-ikan dipermukaan air. Masing-masing tidak sabar untuk melabuhkan umpan ke dalam sungai. Ali yang mula-mula mencangkuk cacing pada mata kail dan melemparkan tali pancing ke dalam sungai. Yang lain-lain pula masih tercari-cari lokasi yang sesuai untuk melabuhkan tali pancing. Seman memilih untuk memancing dibawah sepohon pokok yang condong ke sungai. Ada keladi bunting di tepinya.


Memag benar. dalam beberapa minit sahaja, tali pancing Seman di tark-tarik. Seman cepat-cepat sentap jorannya dan seekor puyu sebesar tapak tangannya menggelepar dan bergayut pada tali pancingnya. Seman mengukir senyum. Ibu pasti gembira dengan hasil pancingannya. Kemudian Seman labuhkan umpan untuk kali kedua. Begitu juga, tak sampai 5 minit umpannya mengena lagi. Juga seekor puyu yang besar.


Kawan-kawannya yang lain pun begitu. Ada yang dapat puyu, ada yang dapat haruan dan bujuk. Cuma Midon yang masih belum dapat apa-apa. Midon pelik kenapa umpannya tidak langsung dijamah oleh mana-mana ikan sedangkan kawan-kawannya yang lain kerap menaikkan ikan dari dalam sungai.


Bila matahari hampir jatuh, Midon mengajak kawan-kawannya pulang. Puas dipujuk, barulah masing-masing mengangkat joran dari dalam sungai. Midon tak puas hati kerana tidak mendapat apa-apa habuan dari sungai itu. Namun atas semangat kesetiaan, masing-masing memberikan sebahagian tangkapan masing-masing kepada Midon. Midon bukakan karungnya untuk diisikan dengan ikan-ikan yang ditangkap oleh Seman, Ali dan Ah Kow. Masing-masing menggenggam beberapa ekor ikan dan dengan bangga memasukkan ke dalam karung kepunyaan Midon. Tapi muka Midon berkerut. Midon hanya nampak daun-daun pokok yang terendam di dalam air sungai. Midon tak nampak sebarang ikan pun. Midon diam.


Mereka berbasikal menuju ke rumah masing-masing. Azan maghrib baru sahaja berkumandang apabila mereka sampai ke simpang di belakang rumah Midon. Mereka terkejut apabila ramai orang kampung sedang berkumpul di simpang itu.



Apabila nampak saja Midon berbasikal ke arahnya, Minah Lodeh cepat-cepat berlari dan menerpa ke arah Midon. Dipeluk ciumnya Midon. Seman, Ali dan Ah Kow terpinga-pinga, tak tahu apa yang sedang berlaku. Ada orang kampung meninggal? Tidak.


Minah Lodeh bertanya berkali-kali kemana Midon dan kawan-kawannya menghilang selama 3 hari? Orang kampung telah memanggil polis untuk tolong mencari mereka berempat, kata Minah Lodeh.


Seman tercengang. 3 hari? Mana mungkin mereka berempat pergi memancing selama itu. Bahkan, baru sepetang sahaja mereka pergi. Mana mungkin 3 hari? Seman bingung.





Tamat.
.

2 comments:

tasekM said...

dah mula dah misteri nusantara dia nih...




.

tasekM said...

weh... tolong la tukar setting masa blog nih... ni masa zimbabwe nih...




.