Monday, November 22, 2010

Makanan Jalanan Taiwan

.
Hujung minggu yang pada asalnya tak tahu nak buat apa-apa tetapi bila petang-petang itu, barulah idea keluar mencurah-curah. Pada asalnya, kami menghala ke Tesco atau Giant untuk membeli belah. Entah macam mana, baru jalan beberapa langkah, kami belok ke arah Pelabuhan Barat melalui KESAS. Ada sesuatu yang tertonggok di tepi lebuhraya itu.


Kami ke Jusco Bukit Tinggi. Aku rindukan kepala Salmon yang mana dagingnya telah dibuat sushi. Kepala dan tulang temulangnya cuma berharga RM8.90 sebungkus. Teman sekatil tanya aku, nak buat apa dengan tulang ikan, buat masak kari? Aku tak tau nak masak apa lagi tapi aku tau aku mesti beli. Nanti-nanti boleh sup ikan, kata aku.


Kalau sebelum ini, aku terasyik dengan aiskrim di dalam kuali kecil, kali ini aku terpesona dengan gerai makanan ringan dari Taiwan ini. Aku tengok, ramai yang beli Crispy Chicken. Tapi aku tak beli yang itu, aku beli nugget dan telur dadar dia je. Aku suka dengan serbuk rempah ratus dia tu. Terasa macam rempah Cina.


Makanan Jalanan di Taiwan...




.

No comments: